Vilis Plūdons savu poēmu Atraitnes dēls (1900) sarakstīja, ieraudzījis laikrakstā nekrologu par jauna Pēterburgas studenta nāvi. Varam tikai iztēloties, cik svarīgs šis darbs bija pašam rakstniekam, ja viņš Atraitnes dēla izstrādei veltīja 15 gadus no savas dzīves. Gadu gaitā latviešu sabiedrībā apzīmējums “atraitnes dēls” ieguvis metaforisku nozīmi. Uzskata, ka tā ir nīčiskā pārcilvēka latviskā versija.
“Šis būs pieaugšanas stāsts. Par jauna cilvēka tiekšanos uz augšu. Par mērķtiecības dzinuli, kas iekodēts jau šūpulī un par spēcīgajām mātēm, kas mīl. Šī būs mīlestības un mērķtiecības sadursme, deja un duelis vienlaikus,” režisors Viesturs Roziņš.
Vilis Plūdons savu poēmu Atraitnes dēls (1900) sarakstīja, ieraudzījis laikrakstā nekrologu par jauna Pēterburgas studenta nāvi. Varam tikai iztēloties, cik svarīgs šis darbs bija pašam rakstniekam, ja viņš Atraitnes dēla izstrādei veltīja 15 gadus no savas dzīves. Gadu gaitā latviešu sabiedrībā apzīmējums “atraitnes dēls” ieguvis metaforisku nozīmi. Uzskata, ka tā ir nīčiskā pārcilvēka latviskā versija.
“Šis būs pieaugšanas stāsts. Par jauna cilvēka tiekšanos uz augšu. Par mērķtiecības dzinuli, kas iekodēts jau šūpulī un par spēcīgajām mātēm, kas mīl. Šī būs mīlestības un mērķtiecības sadursme, deja un duelis vienlaikus,” režisors Viesturs Roziņš.
Fiziskā teātra formā, bez vārdiem veidotā poētiskā izrāde ietieksies cilvēka pašu pirmo attiecību pieredzē, pētot metafiziskās Mātes un bērna attiecības, kuras bieži vien ir pamatā psihoterapijā risinātiem jautājumiem visa mūža garumā.
***
Izrāde tapusi ar Borisa un Ināras Teterevu fonda atbalstu 2023./2024. gada sezonā – Valmieras teātra simtgadē. Šajā sezonā pie skatītājiem nonāca jauniestudējumi, balstīti latviešu dramaturģijas klasikas vērtībās.
Četri no tiem iestudēti ar fonda atbalstu: Valmieras puikas (režisors Jānis Znotiņš), Atraitnes dēls (režisors Viesturs Roziņš), kā arī īpašu publikas un kritiķu atzinību guvušie Jāzeps un viņa brāļi (režisore Inese Mičule) un Pazudušais dēls (režisors Reinis Suhanovs). Fonda atbalsts kļuva par jaudīgu dāvanu teātra simtgadē un ieguldījumu tā ceļā no pagaidu mājvietas laikmetīgās mākslas telpā Kurtuve uz atjaunoto ēku Lāčplēša ielā.
Draudzībai turpinoties, 2024./2025. gada sezonā tapuši vēl pieci iestudējumi: Romeo un Džuljeta (režisore Inese Mičule), Zilā (režisore Māra Ķimele), Sprīdītis (režisors Reinis Suhanovs), Četri balti krekli (režisors Jānis Znotiņš) un Burvju kalns (režisors Toms Treinis).
Borisa un Ināras Teterevu fonda atbalsts Valmieras teātrī turpinās arī 2025./2026. gada sezonā.