pēc Vizmas Belševicas stāstu motīviem

TU SAKI?

Eksistenciāla komēdija 1 daļā
Preloader Izpārdots
Jaunā zāle
Ilgums: 1 h 20 min.
Pirmizrāde: 25.04.2024

Radošā komanda

Režisore - Inese Mičule
Scenogrāfs - Mārtiņš Vilkārsis
Gaismu mākslinieks - Mārtiņš Feldmanis
Kostīmu māksliniece - Ilze Vītoliņa
Horeogrāfe - Alise Putniņa
Dziesmas un muzikālie aranžējumi - Edgars Šubrovskis
Stāstus dramatizējis - Kārlis Freimanis

Par izrādi

Burbeķīša kapos zog puķes un andelē tirgū. Ierauj kočiņu un ierauj vēl vienu. Uzkuļas dullā Paulīne ar māsu, sarunājušas fotogrāfu, lai nobildētos zārka kleitā – jāredz taču, vai kritums mugurpusē ir gana labs?! Mantkārīgā Marta Skrapste uzsit istabai pa vidu dēļu sienu un dzīvo ar savu Jēkabu Skostiņu fiktīvi šķīrušies, jo tā mantiski izdevīgāk. Visam pa vidu – Režisors prāto par hamletisko “būt vai nebūt”.

Izrādes pamatā ir Vizmas Belševicas 1979. gadā izdotā krājuma Nelaime mājās stāsti. Belševicas mamma Matīsa ielas tirgū pārdevusi Lucavsalas dārziņā izaudzēto, un daudz kas krājumā ienācis no mājās pārnestajiem tirgus sievu stāstiem. Labvēlīgs humors, satīra, dzīvesgudra cilvēka ironiska attieksme. Pasaules izjūtas vitalitāte un ironiski spēcīgs skatiens uz cilvēku vājībām. Iespēja nedaudz atpūsties melnajā humorā, netiesāšanā un pazīstamā dzīves teātra vieglumā.

 

Foto: Mārtiņš Vilkārsis

TUVĀKĀS IZRĀDES

22. decembris, Svētdiena
13:00
Jaunā zāle
1 h 20 min.
Biļetes: EUR 24
Atlikušas mazāk par 10!
Preloader Izpārdots Pirkt
22. decembris, Svētdiena
17:00
Jaunā zāle
1 h 20 min.
Biļetes: EUR 24
Atlikušas mazāk par 10!
Preloader Izpārdots Pirkt
29. janvāris, Trešdiena
18:30
Jaunā zāle
1 h 20 min.
Biļetes: EUR 24
Atlikušas mazāk par 10!
Preloader Izpārdots Pirkt

Video

Play
Play
Play

Atsauksmes

Armands Kalniņš @ 2024-04-28
Cik labi, ka tapusi no ierastā reālisma atšķirīga izrāde. Pašā skatīšanās sākumā gan jāpieradinās pieņemt aso inscenējuma stilu, lai gan programmiņā minēts: “eksistenciāla komēdija”. Jā, par eksistences smalkumiem padomju laika smukumā un košumā tiešām tiek vēstīts un tas parādīts, piemēram, veco laiku gaume, par kuru tiek ironizēts, bet visai labsirdīgi. Tēli šo kopumā pelēko 60-70.gadu eksistēšanu izdzīvo spilgti (gan ārēji, gan iekšēji). Lai gan daži viņu nodarbošanās apstākļi (par laimi!) palikuši vēsturē, cilvēku būtības izpausmes ne vienmēr mainās.
Vairākas aktrises sākotnēji grūti “atpazīt”, viņas ir tik atšķirīgas, salīdzinot ar iepriekš radītajiem tēliem, kā, piemēram., Baibas Valantes Paulīnes māsa, Ievas Puķes Marta, Elīnas Vānes Burbeķīša. Spilgtus, būtiskus tēlus veido Krišjānis Salmiņš kā Jurģis (padomju laika slikto tēlu karikatūra, bet ar dziļāku vēsti) un Artis Jančevskis kā Pēteris – no nedrošības, pat trīcot, autoritāšu nomāktam, uz lielisko varēšanu finālā. Lūk, Šekpīra sasaiste ar mūsu ikdienišķo dzīvi!
"Tās dullās Paulīnes dēļ" ir smiets nu jau gandrīz 45 gadu gaitā kopš filmas vērienīgajiem panākumiem. Tās efekti nav atkārtojami (tas nav vajadzīgs), kaut tēli ir iemīļoti. Iestudējums atgādina, ka Belševica radījusi arī citus spilgtus un “dzīvē redzētus” tēlus.
Komēdijai bieži vien jāieskrienas, izjūtot sazobi ar skatītāju reakciju. Izrādei ir šādas iespējas un skaidrs, ka aktieri var vēl negantāk, vēl šerpāk, vēl mīļāk. Lūkotāju attieksmi apliecināja aplausi izrādes noslēgumā.